جرایم رایانه ای چیست؟

جرایم رایانه ای چیست؟

جرایم رایانه ای چیست؟


جرایم رایانه ای چیست؟ و چه مجازاتی را به همراه دارد؟

 

جرایم رایانه‌ای یا جرایم سایبری به هرگونه فعالیت غیرقانونی یا متخلفانه که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود، اطلاق می‌شود. این جرایم ممکن است شامل هک و نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری، سرقت اطلاعات شخصی، تقلب و دستکاری در اطلاعات، توزیع و استفاده غیرمجاز از نرم‌افزارها، حملات دیدگاهی و تخریب منابع دیجیتالی، انتشار اطلاعات خصوصی و غیره باشد. این جرایم می‌توانند به صورت فردی یا توسط گروه‌های سایبری صورت گیرند و ممکن است به تخریب امنیت و حریم خصوصی افراد، سازمان‌ها و کشورها منجر شوند.

به عنوان مثال، یک جرم رایانه‌ای معروف، هکرهایی است که به سیستم‌های کامپیوتری یک سازمان نفوذ کرده و اطلاعات محرمانه را دزدیده و یا از آن استفاده غیرمجاز می‌کنند. همچنین، جرایم سایبری می‌توانند شامل سرقت هویت آنلاین، تقلب در تراکنش‌های مالی اینترنتی، انتشار اطلاعات خصوصی افراد بدون موافقت آنها، توزیع و استفاده غیرمجاز از نرم‌افزارها و بازی‌های کرک شده، و تخریب سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین باشند. این جرایم می‌توانند عواقب جدی را برای افراد و سازمان‌ها به همراه داشته باشند، از جمله سرقت هویت، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی، خسارت به سازمان‌ها و تخریب اقتصادی. بنابراین، مبارزه با جرایم سایبری و افزایش امنیت در فضای مجازی اهمیت بسیاری دارد.

جرم رایانه ای چیست ؟

با توسعه و پیشرفت تکنولوژی و نقش پر رنگ آن در جوامع امروزی، این حوزه به موضوعی جدید و چالش برانگیز تبدیل شده است. امروزه نمی توان تأثیر استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی از جمله رایانه و تلفن همراه را بر زندگی مردم نادیده گرفت. حضور افراد در فضای مجازی، ایجاد شرکت در این فضا، شکل گیری روابط اجتماعی در آن و همچنین انجام معاملات تجاری از طریق آن باعث شده تا این فضا به محیطی مجازی تبدیل شود که عده ای به دنبال آن هستند. سود. به همین دلیل قانونگذار برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت در این فضا قوانینی را در این زمینه وضع کرده و قوانینی را برای کاربران مشخص کرده است.

جرایم رایانه ای جرایمی است که در فضای مجازی رخ می دهد. به عبارت دیگر، هرگونه فعل یا ترک فعلی که روی یا از طریق یا با کمک رایانه یا از طریق اتصال به اینترنت اعم از مستقیم یا غیرمستقیم اتفاق بیفتد و قانوناً ممنوع و موجب مجازات آن می‌شود، جرم رایانه‌ای محسوب می‌شود.

بنابراین بر اساس تعریف فوق جرایم رایانه ای را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

جرائمی که رایانه و تجهیزات جانبی آن موضوع جرم است. مانند: سرقت، تخریب جرایمی که در آنها از رایانه به عنوان ابزاری برای ارتکاب جرم معمولاً از طریق شبکه های رایانه ای و اینترنت استفاده می شود. مانند کلاهبرداری، جعل و سرقت رایانه ای و غیره.

جرایمی که می توان آنها را جرایم سایبری نامید که در فضای مجازی اتفاق می افتد اما آثار آن در دنیای واقعی ظاهر می شود. مانند نفوذهای غیرمجاز، گوش دادن غیرمجاز، انتشار ویروس ها، کرم های کامپیوتری و غیره.

برخی معتقدند تنوع تعاریف جرایم رایانه ای ناشی از تفاوت دیدگاه هاست. برخی آن را ناشی از تفاوت سطح دانش و آگاهی کارشناسان می دانند، اما به نظر می رسد اشکال در تعریف جرایم رایانه ای بیشتر به ماهیت و گستره این جرم بازمی گردد.

حتما بخونید: وکیل دادگستری

 

جرایم رایانه ای چیست؟

 

مصادیق جرایم رایانه ای چیست؟

  • مصادیق جرایم رایانه ای طبق قانون در موارد زیر قابل بررسی است. در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
  • دسترسی غیرمجاز به داده ها یا سیستم های کامپیوتری و مخابراتی
  • جاسوسی غیرمجاز از محتوای ارتباطات غیرعمومی ارسال شده در سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج مغناطیسی یا نوری جاسوسی یارانه ای
  • جعل کامپیوتری
  • تخریب و قطع اطلاعات یا سیستم های کامپیوتری و مخابراتی
  • سرقت و کلاهبرداری مرتبط با کامپیوتر
  • جرایم منافی عفت و اخلاق عمومی
  • افترا و نشر اکاذیب
  • تولید، انتشار یا در دسترس قرار دادن یا معامله با داده ها یا نرم افزارها یا هر وسیله الکترونیکی
  • فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن رمزهای عبور یا هر داده ای که اجازه دسترسی غیرمجاز به داده ها یا سیستم های رایانه ای یا مخابراتی اشخاص ثالث را می دهد.
  • انتشار یا در دسترس قرار دادن محتوای آموزشی، دسترسی غیرمجاز، گوش دادن غیرمجاز، جاسوسی رایانه ای و تخریب و اختلال در داده ها یا سیستم های رایانه ای و مخابراتی

حتما بخونید : وکیل تسخیری چیست؟

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرایم رایانه ای کدام است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که بر اساس مواد 30 و 31 قانون رسیدگی به جرایم رایانه ای مصوب 1387، قوه قضائیه موظف است شعبه یا شعبه ای از دادسراها، دادگاه های عمومی و انقلاب، نظامی و فراخوان تعیین کند.

بهترین وکیل جرایم رایانه ای مشهد

وکیل جرایم رایانه ای یک وکیل است که در حوزه قانون جرایم رایانه ای فعالیت می کند. این نوع وکیل به موضوعاتی مانند هکرها، سرقت اطلاعات، انتشار غیرمجاز اطلاعات شخصی، جعل الکترونیکی، تهدیدهای آنلاین و سایر جرایم مرتبط با فضای مجازی می پردازد. وظیفه وکیل جرایم رایانه ای شامل نمایندگی مشتکیان در دادگاه، تهیه دفاعیه ها، مطالعه قوانین و مقررات مرتبط با جرایم رایانه ای و ارائه مشاوره های قانونی می باشد.

 

وکیل زمان زاده
موسسه حقوقی وکیل زمان زاده

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایتو همچنین متخصصSEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 پرسش و پاسخ حقوقی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها