رابطه نامشروع چیست و چه مجازاتی دارد؟

رابطه نامشروع چیست و چه مجازاتی دارد؟

رابطه نامشروع چیست؟

یکی از جرائم مادون زنا جرم رابطه نامشروع است.

رابطه نامشروع  در برابر رابطه مشروع قرار گرفته و منظور از این اصطلاح رابطه بین زن و مرد نامحرمی است که بدون توجه به تعاریف و حدود قانونی و شرعی و خارج از چارچوب با یکدیگر رابطه برقرار کرده اند.
این عبارت اصطلاح و عبارت عامی است که شامل جرم زنا و روابط مادون زنا (کمتر از آن) می شود.

رابطه نامشروع از عناوین مجرمانه ای است که در قوانین کیفری کشور از جمله در قانون مجازات اسلامی
ارتباط نامشروع به آن اشاره شده است.

معمولا جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی و منافی عفت منطبق با اصطلاح می باشد.

مصادیق رابطه نامشروع چیست؟

آیا ارسال پیامک و تماس تلفنی بین دو نفر نامحرم رابطه نامشروع است؟

انطباق رفتار افراد با موضوع این جرم به دادگاه رسیدگی کننده است.
متاسفانه در رسیدگی محاکم رویه دقیقی در این خصوص تعریف نشده است.
با نگاه به آرای مختلفی که از محاکم دادگستری های کشور صادر شده متوجه این موضوع می شویم که در طول سال ها با توجه به حساسیت جامعه نگاه محاکم به نحوه احراز ارتکاب این جرم تغییر کرده است.
بسته به زمان و مکان مصادیق می تواند متفاوت باشد.
به طور مثال در دهه و سال های ابتدایی پس از تدوین و جرم انگاری این عمل، صرف نشستن دو نامحرم در پارک و مکالمه تلفنی محدود، در یک خودرو نشستن …موجب احراز ارتکاب آن می شد.

حتی نگاه محاکم شهر های مختلف ممکن است به توجه به عرف منطقه ای و قبح رفتار طرفین متفاوت باشد.

خلوت ‌نمودن، سینما رفتن، مسافرت ‌رفتن، مکالمه تلفنی زن شوهردار با مرد نامحرم، تماس‌های پیامکی و ارتباط در فضای مجازی و صدها مثال دیگر می تواند شامل مصادیق جرم رابطه نامشروع گردد.

رابطه نامشروع چیست و چه مجازاتی دارد؟
رابطه نامشروع چیست و چه مجازاتی دارد؟

مجازات رابطه نامشروع در قانون چیست؟

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، «اگر زن و مردی بدون عقد و ازدواج مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل به معنای بوسیدن یا مضاجعه به معنای با هم خوابیدن و هم ‌بستر شدن بدون دخول شوند، به مجازاتی تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و در صورتی که عمل با عنف و اکراه باشد، یعنی رابطه نا مشروع به زور و با اعمال خشونت از سوی یکی از طرفین انجام شده باشد فقط اکراه کننده مجازات خواهد شد.»

برخی معتقدند رابطه نامشروع صرفا با تقبیل(بوسیدن) و مضاجعه (هم آغوشی) واقع شده و در صورت عدم تماس فیزیکی این جرم قابل اثبات نیست.

اما به نظر می رسد منظور قانونگذار از تدوین ارتباط نامشروع اعم علاوه بوسیدن و بغل کردن فرد نامحرم است.
تفسیر این ماده قانونی، در نمونه لایحه دفاعیه از رابطه نامشروع که توسط وکیل کیفری در مشهد تنظیم شده در مقالات بعدی ارائه خواهد شد.

خلوت کردن در منزل بدون حضور افراد و رابطه کاری و غیر خاص، اماراتی مانند ارسال تصاویر و پیامک هایی که حاکی از یک نوع ارتباط غیر شرعی می باشد.
از نمونه هایی است که می تواند اثبات کننده این نوع روابط باشد.

(اثبات رابطه نامشروع مرد و زن متاهل) دارای آثاری است که همسر شخص می تواند با کمک گرفتن از وکیل خانواده در مشهد از حقوق موکل خود در دادگاه خانواده دفاع نماید.

روابط نامشروع با زنا چه تفاوتی دارد؟

جرایم رابطه نا مشروع با زنا متفاوت متفاوت از یکدیگرند.

در ‌واقع زنا جرم است که در شرع و قانون به آن جرائم حدی می گویند.
حدود جرائمی است که مجازات آن در شرع تعیین شده و در کنار قصاص و تعزیرات جزو مجازات های اسلامی می باشد.

در واقع اگر زن و مرد نامحرم با از مهبل یا مقعد نزدیکی داشته باشند جرم زنا واقع شده که اثبات آن نیز با ادله شرعی امکان پذیر است.
اما روابط از نوع نامشروع شامل روابط فیزیکی مانند بوسه، بغل، دست دادن، هم آغوش شدن و مواردی نظیر اینهاست که به رابطه جنسی منجر نشود و به شرحی که گذشت رفتارها و اقداماتی است مانند خلوت کردن، ارتباطات تلفنی غیر عادی، ارتباط اینترنتی و مجازی زن و مرد نامحرم، قرار ملاقات‌های نامتعارف و خارج از عرف جامعه در رستوران یا کافی شاپ و سایر مکان‌ها و اعمال و افعالی مشابه این که می‌تواند در مصادیق روابط از نوع نامشروع قرار بگیرند.
در واقع هر گونه روابط مخالف با شرف و عرف که از سوی زن و مرد نامحرم سر ‌بزند، در صورت اثبات می‌تواند در دایره روابط نامشروع قرار بگیرند.
در نتیجه برقراری رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم الزامی نیست.

مجازات جرم رابطه نامشروع چیست؟

همانگونه که اشاره شد به موجب ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مجازات جرم روابط نامشروع ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است و هرگاه عمل رابطه نامشروع در ملاء عام و اماکن عمومی انجام شود علاوه بر ۹۹ ضربه شلاق، مجازات حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق بیشتر نیز در انتظار مجرم است.

(مجازات تبعید در رابطه نامشروع) از مواردی مجازات های تکمیلی است که برای مرد متاهل یا مرد مجرد مرتکب این جرم در نظر گرفته می شود.

البته محکومیت به جرم رابطه نامشروع فاقد سابقه کیفری موثر برای شخص مرتکب است.

مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع شامل چه مدارک و دلایلی است؟

ادله اثبات جرم رابطه نامشروع و ایراد دعوی کیفری شامل اقرار متهم نزد قاضی محکمه، شهادت شهود شرعی، علم قاضی، با گزارش مامورین انتظامی و سایر دلایل و امارات علم آور از جمله ادله اثبات جرم روابط نامشروع به شمار شده که مشاوره با (وکیل کیفری در مشهد) جهت استناد به این نوع دلایل در جلسات دادگاه موثر می باشد.

مطابق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی  «اگر ادله و مدارک اثبات برای وقوع جرائم منافی عفت موجود نباشد و متهم انکار نماید، هر گونه تحقیق و بازجویی به منظور کشف امور پنهان و پوشیده از انظار، ممنوع است. مگر در مواردی که احتمال ارتکاب جرم از طریق عنف، اکراه، آزار، ربودن و اغفال داده شود. هرچند اگر جرم رابطه نا مشروع دارای شاکی خصوصی باشد دادگاه موظف است به شکایت شاکی با مدارکی که ارائه می نماید رسیدگی کند.»

رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در صلاحیت کدام دادگاه است؟

رسیدگی به این جرم به صورت مستقیم در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ و اگر به همراه رسیدگی به جرم زنای محصن یا محصنه باشد در صلاحیت دادگاه کیفری یک است.

دادسرا و ضابطین حق ورود و تحقیق در جرائم منافی عفت را ندارند.

 

نحوه اثبات روابط نامشروع مجازی چگونه است؟

 

همانگونه که بیان شد روابط نامشروع، روابطی فراتر از ارتباط فیزیکی زن و مرد نامحرم را شامل می شود.
ارتباطات نامتعارف با محتواهای مخالف با عرف جامعه از طریق شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، تلگرام و ارسال پیامک و ارتباط تلفنی را هم شامل می‌شود.

از جمله مدارک اثبات رابطه نامشروع پیامکی، تماس تصویری یا مکالمات نامشروع تلفنی، اسکرین شات از این نوع مکالمات است.

معمولا دادگاه ها در خصوص متن پیامک ها و چت های شبکه های اجتماعی استعلام نمی گیرند اما گاهی برای برقراری صرف تماس و پیامک استعلام می شود.

شاکی برای طرح شکایت رابطه نامشروع باید به دادگاه کیفری ۲ یا ۱ شهرستان و استان مراجعه نموده و درخواست تعقیب مرتکب یا مرتکبین را داشته باشد.

در صورت تمایل به مشاوره با وکلای پایه یک گروه وکیل زمان زاده و وکیل کیفری در مشهد با شماره های دفتر موجود در سایت تماس داشته باشید.

 

آیا اثبات روابط نامشروع بعد از چند‌سال امکان پذیر است؟

آیا پیگیری رابطه نامشروع شامل مرور زمان می شود؟

علیرغم مجازات جرم روابط از نوع نامشروع در زمره مجازات تعزیری درجه شش قرار دارد.
مطابق قوانین باید با گذشت پنج سال از تاریخ ارتکاب جرم یا آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی و نیز گذشت هفت سال از زمان قطعیت حکم، اگر پیگیری صورت نگیرد و مجازات انجام نشود، مشمول مرور زمان مشود و مجازات لغو گردد.
رابطه نامشروع تعزیر منصوص شرعی تلقی میشود طبق تبصره 2 ذیل ماده 115 قانون مجازات اسلامی سال 92 مشمول مرور زمان نمی گردد.

حکم رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد متاهل چیست؟

برای بسیاری این سؤال مطرح است که مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار (محصنه) و مرد زن دار (محصن) چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که زن شوهردار و مرد متاهل اگر مرتکب جرم روابط نامشروع شوند به استناد ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و درصورتی که جرم زن اثبات گردداز موارد نشوز به شمار می‌رود و مرد ملزم به پرداخت نفقه به او نیست.

در خصوص مردی که جرم رابطه نامشروع مرتکب شده و همسر او بتواند این جرم را اثبات کند این امر موجب عسر و حرج او شده و با تشخیص دادگاه می‌تواند از از از موارد احراز عسر و حرج زوجه و دلایل طلاق از طرف زوجه باشد.

مجازات روابطه نامشروع در صورت رضایت طرفین چیست؟

حکم روابط نامشروع حتی با رضایت طرفین، به موجب ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، از یک تا نود و نه ضربه شلاق خواهد بوده که گاهی مجازات تکمیلی نیز مورد حکم قرار می گیرد.

آیا محکومیت به جرم روابط نامشروع برای فرد سابقه کیفری محسوب می شود؟

محکومیت به جرم روابط نامشروع برای شخص سابقه کیفری نخواهد داشت.

آیا به زن متاهل محکوم به جرم روابط نامشروع، نفقه و مهریه تعلق می گیرد؟

خیر به وی نفقه تعلق نمی‌گیرد.
اما مانعی برای مطالبه مهریه از ناحیه زوجه نیست.

آیا با سپری شدن چند سال از وقوع جرم روابط نامشروع، امکان اثبات آن وجود دارد؟

رابطه نامشروع تعزیر منصوص شرعی تلقی میشود. طبق تبصره 2 ذیل ماده 115 قانون مجازات اسلامی سال 92 این جرم مشمول مرور زمان نمی گردد.

آیا رابطه پیامکی و اثبات روابط نامشروع با پرینت مکالمات و متن پیامک ها برای اثبات این جرم کافی است؟

پرینت تماس‌های تلفنی و پیامک‌های افراد می تواند برای اثبات جرم مورد استناد شاکی قرار بگیرد اما این مدارک به تنهایی کافی نبوده و بالطبع ادله دیگری تیز لازم است ارائه شود.

 

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایتو همچنین متخصصSEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 پرسش و پاسخ حقوقی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها