نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

اعسار در لغت به معنای عسر، سختی و تنگدستی است، و در اصطلاح حقوقی به افرادی گفته می‌شود که به دلیل عدم توانایی مالی و یا عدم دسترسی موقت به اموال و دارایی‌هایشان توانایی پرداخت دیون خود را ندارند به این افراد در قانون و فقه  معسر اطلاق می شود.

درخواست اعسار یا درخواست صدور حکم به اعسار چیست و به چند نوع تقسیم می شود؟

درخواست های اعسار در دو قالب متفاوت به محاکم ارسال می شود و شامل دو دسته است:

۱- اعسار از پرداخت هزینه‌ دادرسی

 ۲- اعسار از پرداخت مبلغ محکوم به

اعسار از پرداخت هزینه دادرسی زمانی است که افراد برای طرح دعاوی حقوقی و کیفری خود قادر به پرداخت هزینه های دادرسی قانونی نشده که در اینجا درخواست کننده یا خواهان و یا شاکی پرونده می تواند به همراه دادخواست مد نظر از مرجع ذی صلاح، بدوا صدور حکم به عدم پرداخت هزینه های مذکور را تقاضا نماید.
در این درخواست برابر قانون خواهان باید درخواست خود را به انضمام استشهادیه حداقل دو نفر از افرادی که از وضعیت دارایی وی مطلع هستند نموده که شهود در صورت صلاحدید نزد دادگاه حاضر شده و ادای شهادت نمایند.
بالطبع خوانده دعوی اعسار هزینه دادرسی همان خوانده اصلی است که او نیز دارای اختیار قانونی است که در برابر این درخواست با ارائه مدارک و مستندات عدم اعسار خواهان، دفاع مقتضی را انجام دهد.

ماده 504 اشعار می دارد:
مُعسِر از هزینه دادرسی کسی است که به واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود به طور موقت قادر به تأدیه آن نیست.

 درخواست اعسار از پرداخت محکوم به چیست؟

گاهی افراد در دادگاه های حقوقی یا کیفری به صورت قطعی محکوم به پرداخت مالی شده اما به دلیل عدم توانایی مالی نمی توانند آنها را پرداخت کنند.
متقاضی اعسار دارای شرایط قانونی بوده و مطابق قواعد فقهی و قانونی از جمله قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی سال ۱۳۹۴ باید دادخواست اعسار خود را به شعبه صادر کننده رای اولیه تسلیم نموده و با پیوست نمودن استشهادیه امضا شده دو نفر شاهد و لیست اموال و دارایی های خود را آماده دفاع در دادگاه رسیدگی به اعسار نماید.
برای تنظیم لایحه قانونی اعسار  و نحوه دفاع از اعسار می توانید به تلفن دفتر وکیل زمان زاده به شماره 09150610876 تماس داشته باشد.

شماره تلفن وکیل زمان زاده

نحوه تقاضای اعسار و تقسط بدهی

درخواست کننده برای برای اثبات اعسار خود در دعوای اعسار از پرداخت محکوم به باید دلایل خود را به دادگاه صادرکننده رسیدگی کننده ارایه کند، از جمله استناد به استشهادیه تنظیمی و شهادت شهود تعرفه شده و ارائه لیست اموال و نقل و انتقالات و موجودی یکساله حساب‌های بانکی و ….
دفاع در مقام خواهان و خوانده پرونده اعسار
نیازمند آشنایی به قوانین و مقررات عام و خاص و رویه جاری مربوط به این موارد بوده و مشاوره و بالطبع حضور یک وکیل در جلسه و تنظیم مندجات دادخواست، استشهادیه و لیست اموال و دارایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گاهی کوچکترین اشتباه و ایراد در معرفی شهود و موارد ضروری دادخواست منجر به رد دادخواست گردیده از طرف دیگر خوانده دعوی اعسار می تواند با مشورت با یکی از بهترین وکیل مشهد ایرادات دادخواست و دعوی خواهان را نزد مقام قضایی بازگو نماید.
دادگاه در نهایت پس از بررسی دلایل خواهان و خوانده در صورت احراز اعسار و بسته به وضعیت مالی و درآمد محکوم، حکم به تقسیط طلب محکوم له صادر می نماید.

در ادامه نمونه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به
به انضمام مدارک و دلایل اعسار به اشتراک گذاشته می شود، خواهشمند است در صورت مطالعه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

خواسته: صدور حکم به اعسار از پرداخت محکوم به به مبلغ بیست میلیارد ریال موضوع اجراییه شماره ۱۴۰۲۲۵۴۲۰۰۰۰۶۲

مدارک و مستندات دعوی اعسار از محکوم به

  • تصویر اجراییه یا دادنامه قطعی
  • استشهادیه
  • استماع شهادت شهود
  • فرم لیست اموال و دارایی شخص متقاضی
دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به
دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

 

شرح دادخواست

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگاههای عمومی حقوقی مجتمع قضایی امام خمینی دادگستری شهرستان مشهد

با سلام و عرض ادب

احتراماً به وکالت از آقای م.ر معروض می دارد:
موکل حسب اجراییه صادره از شعبه محترم .. عمومی حقوقی مشهد به شماره ۱۴۰۲۲۵۴۲۰۰۰۰۶۲۸ مورخ ۱۴۰۲/ به پرداخت مبلغ بیست میلیارد ریال در حق خانم …. محکوم گردیده است. نظر به مشکلات متعدد ایشان و اوضاع بد اقتصادی حاکم بر جامعه و اینکه مشارالیه هیچ گونه مالی اعم از منقول و غیرمنقول جهت پرداخت محکوم به ندارد و همچنین با توجه به مستندات تقدیمی و اینکه عدم تمکن و توانایی پرداخت محکوم به تایید و گواهی مسجلین ذیل استشهادیه نیز رسیده است.

از محضر شریف دادگاه رسیدگی و صدور حکم شایسته به اعسار از پرداخت مبلغ محکومٌ به مستنداً به مواد ۲۷۷ قانون مدنی و مواد، ۳، ۱۰ و ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ۱۳۹۴ مورد استدعاست.
ضمنا با عنایت به اینکه چک موضوع خواسته تضمینی و به صورت امانت در ید خوانده محترم قرار گرفته و دعوی مناسب در آتی تنظیم و تسلیم خواهد شد؛ بدیهی است خواسته فوق صدور حکم به اعسار از پرداخت محکوم به اقرار به قبول ذی حقی و طلب خوانده محترم از موکل اینجانب نسبت به میزان مبلغ محکوم به نمی باشد.

با سپاس و تجدید احترام
وکیل گروه زمان زاده

 

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایتو همچنین متخصصSEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

اطلاع رسانی با ایمیل
اطلاع از
0 پرسش و پاسخ حقوقی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها